12.3.10

Slow...

Ibland känner jag mig som en hamster i ett hjul, det snurrar och jag springer utan att ens hinna stanna upp och ifrågasätta vart och varför jag springer men idag känner jag mig ganska slow. Tiden stod still när jag stod i eftermiddagssolen och iakttog islossningen i Ätran och alla mönster, ljud och små rörelser i vattnet.

Efter 13 år mitt i mångmiljonstanden st. Petersburg - Ryssland med en karriär som bara gick uppåt (och antalet arbetstimmar och måsten lika så) har jag nu valt att bryta helt och söker kontrasten på landet, närmare bestämt i Halländska Vessigebro. Här är helt underbart, lugnt och skönt och massor av natur, djur och dofter och stressen rinner av mig i "mitt hemma spa" som jag kallar det.

I det samhälle vi lever i idag där allt ska vara så tillgängligt och gå så fort är det skönt att besöka platser där det inte behöver vara så, där man inte behöver vara tillgänglig, där tid för eftertanke och bara vara är helt ok. I vår ständiga strävan glömmer vi ibland vad det är vi strävar efter så och även jag. Jag önskar mig mer tid, hälsa och välmående. I mitt liv har dessa tre saker blivit viktigare än pengar och materiella saker.
Vi köpte innan jul en ganska stor och naturskön tomt på 2845 kvm i utkanten av Vessigebro och där vill vi bygga ett enplans eller lite sluttnings "miljö/lågenergihus". Den senaste tiden samlar vi in prospekt och lösningar från en ofantlig massa leverantörer men vi har gott om tid på oss då vi planerar att börja bygget tidigast om två år. Tomten sluttat i syd väst brant ner mot lillån. Där vill jag ha en bastu och meditationsrum med stora fönster ut mot de öppna fälten, ek kullarna och vattnet. Även odlingsterrasser och växthus skulle sitta perfekt där i solen...Mycket att fundera på och diskutera innan första spadtaget men det är som en lerklump för ett barn, ofantlig massa möjligheter att skapa!
De finns några underbara själar som kämpar med att förverkliga drömmen om att Ätradalen en dag ska bli en så kallad "Slow Valley". En sådan själ och kämpe är Liselotte som driver Sörby Naturhälsogår. Slow Valley är ett projekt som vill utveckla Ätradalen till en attraktiv turistdestination, där det goda livet och hållbar utveckling står i centrum. Projektet vill också bidra till hållbar tillväxt genom att lokal produktion möter lokal konsumtion. Det handlar om landsbygdsutveckling inom områdena mat, natur, hälsa och miljö. Tanken på en slow valley här i Vessigebro tilltalar mig enormt så jag hoppas och håller tummarna för att projektet förverkligas.

Jag har också en dröm, att en dag slippa pendla flera mil varje dag för att få arbeta och göra det jag tycker är kul. Jag hoppas att jag med mitt företag en dag ska kunna hjälpa småföretagare i min närhet här på landsbygden att synas. Ju mer trafik till hemsidan ju mer affärer och det är just marknads kommunikation som jag tycker är kul!

Vill du veta mer om projektet kan du besöka Slow Valley i Ätradalens egen hemsida www.slowvalley.se, läsa HN's artikel "Ätradalen kan bli en slow valley", läsa inlägget "Ätradalen = slow valley?" på Falkenbergs Kommuns hemsida eller läsa och lyssna på Sveriges Radio P4 Halland.

Önskar er alla en riktigt "slow helg"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar