27.4.10

Riktiga "Rockets"...

I fredags, den 23 april satte jag mina förgrodda potatisknölar i hinkar. Potatis gillar ju mager jord och gärna lite småsten så i år har jag blandat vanlig jord med sand och lite lekakulor så att det ska bli luftigt bland rötterna.

Inspirerad av trädgårdsbloggaren Jenny med "I mitt gröna hjärta" testade jag att sätta hinkarna i badrummet med golvvärme och gott om ljus från takfönstret.

Och vilket resultat! Efter bara två dygn var det ett nätverk av rottrådar och blasten hade kommit upp ca 3 cm över jordytan. Idag, efter fyra dygn har jag fått fylla på ytterligare med jord, det växer så att det "knakar". Sorten jag valt i år heter "Rocket", en tidig sort liksom Minerva och Maria och jag måste säga att den gör verkligen skäl för sitt namn "Rocket"!

Vill ni veta mer om att odla potatis i hink är ni välkomna att läsa ett av mina äldre inlägg om ni följer länken här!

1 kommentar: