9.8.10

Mums på altanen...

Efter 3 års arbete börjar vår semi öppna altan att bli just så frodigt mysig och prunkande med smarriga bär, örter och annat gott som jag så länge önskat. Just nu är det en fröjd att sitta här på kvällarna med lyktor tända och bara njuta...

I krukor odlar jag gräslök, persilja, jordgubbar, smultron, olika sorters sallad, basilika, potatis, paprikor, olika sorters chili olika sorters Amerikanska blåbär så som Goldtraube (en självfertil sort som ger enormt många bär), North Country (självfertil sort med många och gigantiskt stora bär) & Nortblue (som ej är självfertil och som inte ger lika många och stora bär).


På väggen runt uteplatsen växer en mängd olika sommar och hösthallon (Haida, Mormorshallon, Bohéme, Diana och Golden Queen) och mängden med björnbärplantor fick mig under blomningstiden att känna mig lite som "Törnrosa". Har varvat med Thornless Evergreen, Black Satin och en hybrid av björnbär och hallon som heter Rubus "Tayberry".


Sist men inte minst är jag extra stolt över de gröna vindruvorna som jag låtit gå upp under taket på vår uteplats och som i år ser ut att ge en skapligt bra skörd.

Ser fram emot årets skörd av bär!

1 kommentar: