31.8.10

Vad tror du? kan det vara...

Pappa som tapet? Tvärstannade och höll på att trilla baklänges för ett tag sedan när jag gick genom en av Hotel Tylösands korridorer på 2:a våningen. Pulsen gick i taket, där utnaför rum 512 på den nya tapeten är ju min PAPPA!!!!!

Hotellet dekorerade nyligen om korridoren och använde sig då av gamla svartvita foton tagna i Tylösand, den här bilden är tagen i vattnet utanför hotellet på 40-talat.

Jag frågade vår gallerist Nette var de fått tag i de gamla fotona och hennes svar gjorde mig 100 % övertygad om att det faktiskt ÄR min pappa. Bilderna är ur Tullverketes samling. Min pappa var ju tullare i Halmstad ända fram till sin pension och under 40-talet var han stationerad i Tjuvahålan bara ett stenkast från Hotel Tylösand.

På bilden ovan (tapeten på hotellet) skulle han således vara ca 25-30 år och det stämmer precis. Hans dåvarande fru Ingrid arbetade dessutom som kallskänka på Hotel Tylösand så jag är övertygad om att de spenderade mycket av sin tid i Tylösand.

Bilden ovan är min och här sitter min pappa Clas (som 2:a man från vänster) tillsammans med sina gymnastkamrater. De låg i hårdträning inför Olympiska spelen så här är han i sina sena tonår, således en 10-15 år yngre än på "tapeten" från 40-talet men visst är likheten slående!

Jag kan ju inte fråga honom, han gick ju bort för 7 år sedan men hade han levt skulle han fyllt 90 nästa år. Min "lilla" pappis, saknar dig så....

Så vad tror du, är det min papps Clas som pryder väggen på Hotel Tylösand?

1 kommentar:

  1. Herregud, ha en pappa på tapeten!!! Vad häftigt.Jag har min pappa i Västerås..Han är 82 och fortfarande på tapeten kan man säga..Visst förstår jag att man saknar sina föräldar när de är borta.Ded har ju alltid funnits där!!!..Ska visa dig snart en tavla jag målat från din blogg!!! Ditt ställe ser trevligt ut..skulle jag gärna besöka..Jag drömmer om en verksamhet, bara att köra igång, eller hur. Energin måste komma i att det är så kul..Kantarellerna,.förresten, får sån lust att gå ut och plocka..ska leta i morn, då jag besöker Omberg i Östergötland..Ska få ändan ur vagnen också och få min tavla klar!! Trevlig helg till Anna!!Kram Karina

    SvaraRadera