17.8.10

Skäms inte för mina gaser...

, nu behöver jag inte skämmas för mina avgaser längre för idag kunde vi äntligen (nästa en vecka senare än Reimes = "Dröj-mest" lovat) hämta min nya, fina och i dubbel bemärkelse gröna bil för det är en miljöbil :) Jag lovade mig själv för över ett år sedan att min nästa bil skulle bli en miljöbil och så blev det!

Clio Anniversary 1.2 16V Eco2 FlexFuel 5d
är godkänd som miljöbil enligt Transportstyrelsens definition vilket innebär att jag slipper betalar någon fordonsskatt för min Renault Clio i fem år!


Bränsleförbrukning vid blandad körning 5,5 – 7,5 l/100 km, koldioxidutsläpp CO2: 129-179 g/km

Moa
fick äran att ta av skynket och sedan gav vi oss ut på premiärtur. Men, först fyllde jag tanken med etanol och nollställde mätaren. Ska bli spännande att jämföra förbrukningen kontra bensin.


Härlig känsla med doften av nya bil, dörrar som stängs tyst, ratt som vrider lätt. Senast jag köpte en helt fabriksny bil var 1992, en vit Lada Neva jeep i St. Petersburg - Ryssland! Den var sannerligen inte någon miljöbil och saknade tom katalysator!

Det faktum att jag slipper vägskatten i kombination med att försäkringen på min nya bil är ca 300kr/månaden lägre än min förra gör att jag minskat min månadskostnad med över 400 kr som jag i stället amortera på bilen för. På så vis har jag exakt samma månadskostnad för min nya bil som min förra!

Jag älskar redan min nya lilla bil :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar