3.10.10

Vinterförberedelser...

Nu kan han komma "fabror frost" för jag är riktigt nöjd med gårdagens trädgårdsarbete! Tog lärdom av förra årets misstag då vintern knackade på dörren väldigt tidigt och jag missade mycket av vinterförberedelserna.

Grävde upp diverse lökar och la i korgar i förrådet men den Afrikanska liljan får stå kvar ett litet tag till då den fortfarande blommar så vackert!

Skördade många liter björnbär som jag frusit in. Bra att ha och gotta sig med i vinter! De sista vindruvorna är plockade och vinrankan klippt.

De sista morötterna är uppdragna och har fått ge vinterboning åt jordgubbsplantorna som jag i sommar haft i krukor och balkonglådor på altanen. De har även fått sälskap av persiljan och gräslöken.

Buxbommen ansade jag och grenarna från den petade jag ner som lite lätt vinterisolering i krukorna runt mina tre Amerikanska blåbär. I år har jag planerat dem i plastkrukor och i vinter kommer de att få stå längs med husväggen på altanen lite skyddade bakom dynboxen.


Beskar lätt det 2-åriga Katja äppelträdet och klippte samtliga buskar runt huset. Numera är jag försiktig när jag klipper. Kan bjuda på en ganska dråplig historia från tiden då jag just flyttat in i vårt hus hösten 2004. Trädgården var gammal och helt igenvuxen. Framför köket hade ett par enorma buskar brett ut sig så mycket att man inte längre kunde använda gången.

Jag tog fram seckatören och beskar buskarna minst sagt HÅRT! När våren kom bestämde jag mig för att jag ville ha ett par jasminer på tomten så for och köpte fem buskar, vanlig jasmin, smultron jasmin och en tredje sort som jag inte mins vad den heter.

Två år senare blommade för första gången buskarna framför köksfönstret, de buskar jag så hårt hade beskurit visade sig vara just jasmin och smultronjasmin...

En hel del småkvistar av buxbommen har jag dock kvar och vad jag tänker göra med dessa räster får ni veta en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar