9.11.10

Debit och kredit...


Debit och kredit, hur kul låter det på en skala på 1-10? Brukar få mig att rysa...Bokföring intresserar mig föga och hör därför inte till min starka sida varför jag också skjuter på denna uppgift gång på gång. Ändå har jag allt sedan jag startade mitt lilla företag i januari envisats med att sköta allt själv för att förstå hur saker och ting fungerar och hänger ihop...Kvartals redovisningen är en riktig "surdeg" som jag drar mig för in i det sista och som gör mig tjurig, nervös och irriterad för att säga det milt.

I kväll tog jag dock "tjuren vid hornen" och begav mig till Falkenberg och Falkenbergs Sparbanks lokaler för att gå en introduktionskurs i e-bokföring. Det var nog den bäst investerade kvällen på länge.
Må vara hänt att personkemin inte alls klickade mellan mig och killen som höll i träffen.
Jag som normalt är en öppen, glad och positivt laddad person gillade inte alls hans taniga ironi och taskiga humor (inledde med att ge mig kommentaren "då kom du inte hit enbart för gratisfikat då?"). Och småföretagare verkade han inte heller vidare intresserad av...När han gick runt bordet för frågor så hoppade han över oss småföretagare och ägnade all sin tid och uppmärksamhet till bokföringsfirmorna och storföretagen...Man skulle ju kunna tro att tjänsten mest gynnar oss småföretagare??? Men å andra sidan är det kanske så att tjänsten kan ses som ett hot mot bokföringsfirmorna och att det var JUST DÄRFÖR som han fjäskade extra för dem???

Men, trots denna långa parentes så blev jag alltså helt såld på tjänsten. Jag insåg snabbt hur enkel den var att hantera och hur många timmar per månad jag skulle tjäna. Billig är den också, så så får det bli. Från och med månadsslutet så slutar jag föra bok för hand och moderniserar mig till e-bokföring som där till lekande lätt på några minuter gör kvartals redovisningen och en hel del andra fiffiga funktioner.

Så tack Falkenbergs Sparbank för inbjudan och initiativ till denna introduktion till e-bokföring, kundservice och produktutveckling som även gagnar oss småföretagare! E-bokföring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar