1.5.12

Nässelsoppa - en underskattar vårprimör!


När jag arbetade i Ryssland åt jag ofta nässelsoppa på St. Petersburgs restauranger så här års. Kall eller varm spelar ingen roll, det är lika gott vilket som men ägghalvor ska det serveras till och gärna smetana och något gott hembakat bröd.

Idag har jag för 1:a gången kokat nässelsoppa själv och det bliv precis så smarrigt som jag mins det. Jag googlade och hittade lite olika recept och blandande efter eget tycke och smak. Nu ska vi se om resten av familjen tycker det är lika gott som jag.

Recept 4 portioner

2 liter späda brännässlor
5 msk finhackad gräslök (hemodlad)
1 finhackad gul lök
2 msk smör
2 msk vetemjöl
1-2 krm stötta fänkålsfrön
1 liter grönsaks och eller hönsbuljong

om du vill ha mildare smak
1 dl grädde

tillbehör
ägghalvor
creme fraiche

smaksättning (för den som vill)
salt
riven muskotnät
riven pepparrot
finhackad vitlök
timjan
 
Gör så här: 
1. Rensa bort de grövsta stjälkarna
2. Skölj bort smuts & grus i kallt vatten
3. Koka nässelbladen i vatten med 0,5 tsk salt per liter vatten
4. Koka i 5 min, sila och häll ut spadet
5. Finhacka gräslök och lök
6. Smält smöret i en kastrull och fräs lök, gräslök, fänkålen och nässlorna
7. Strö över vetemjöl och späd med buljongen
8. Koka i 3-4 min, späd med grädde för mildare smak och smaksätt med tex salt, peppar, muskotnöt mm efter tycke och smak. 

Servera soppan varm eller kall med kokade ägghalvor och en sked creme fraiche till om du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar