22.5.13

Granskottssirap


Har i ett par år velat göra något gott av granskott men har haft tidsbrist om vårarna. Så mycket man vill hinna med också vill jag hinna att göra ingen ting och njuta också. Men, i år är jag lite i fas. 

Vi har ju ingen skog eller granskog själva men vännen Inger på Höseböke Naturhälsogård har massor av granar och där fick jag plocka så mycket jag orkade. Tog med mig hjälpplockaren Moa & grannens hund Molly på turen. 

Granskottssirap lär vara gott till tex pannkakor och säges lindra mot hosta. Hittade olika recept med olika sorters socker, vissa med lite vatten andra utan men jag provar det enklaste. 

Så här gjorde jag:
Hälften granskott (max 3 cm långa) och hälften råsocker. 
Varvas i burk, ställ i norr- eller östfönster.
Vänd och skaka burken varje dag. 

Efter en månad - sila av skotten och häll upp på liten flaska. Hittade ett annat spännande recept också med syltade granskott som jag ska testa att göra till helgen. Ska vara gott till kött, fisk eller som tillbehör på tex smörgås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar