6.10.13

Coca cola marienrad höststek med chiligelé

Jag erkänner att jag inte är vidare duktig på just kött så denna gången var det inte jag utan min fantastiske man Leif som bjöd på denna goda stek på den sista Highland Cattle steken. Till den serverade han Hasselbackspotatis, smör kokade morötter och en gudagod sås som han redde av stekskyn.

Nu får vi ladda frysen med mer kött för den här rätten kan jag tänka mig som söndags middag fler gånger för
i höst och vinter för det var så otroligt gott och ungarna älskade det.

Vill du testa så  kommer receptet här. Du behöver:

1 stor stek (ca 1 kg ox, kalv eller älg)
ca 1 liter coca cola (så det täcker steken)
1 gul lök
2 buljongtärningar (Leif tog 1 kalv & 1 grönsak)
1-2 msk soya efter smak
krossad eller grovt mald svartpeppar

Gör så här:

Bryn steken och lägg den sedan i en gjutjärnsgryta. Skär löken i klyftor och häll i grytan tillsammans med buljongen och svartpepparn. Häll över coca cola så att du täcker hela steken. Låt det koka i ca 2 timmar sedan är det dags att ta ut steken. 

Såsen:

 Sila skyn, red av med grädde och mjöl. Vill man ha en extra god sås så rör i lite socker efter smak, det lyfter hela såsen! 

Chiligelén gjorde jag för ett par veckor sedan och receptet på den hittar du här >


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar