27.10.16

Halländsk Fläderchampagne - recept på gott alkoholfritt bubbel!

Recept på äkta Halländsk Fläderchampagne
Fick förra året smaka fläderchampagne hos goda vänner och blev helt frälst. Drack så mycket av det goda bubblet att jag faktiskt fick ont i magen. Farligt gott med andra ord! 

Så, i år bestämde jag mig för att själv testa att göra detta  magiskt goda bubbel och vet ni vad, det blev hur bra och hur gott som helst.

Så här kommer recept på ett riktigt lyckat, alkoholfritt och gott äkta Halländskt Fläderchampagne. 

Recept Fläderchampagne

1 citron (eller 3-4 lime) 
ca 7-8 stora fullt utslagna klasar fläderblommor
2 msk äppelcidervinäger
4,5 liter vatten
8 dl strösocker

Så här gjorde jag:

Det finns hur många recept och goda råd som helst om man googlar men jag körde på min väns ganska enkla recept och gjorde så här.

Plocka fläderblommorna när de fullt utslagna och ordentligt mjöliga (det ska inte ha regnat på dem innan). Pressa citronen (eller limen) och skär skalet i fyra delar, lägg i en hink eller kruka. Sätt till alla övriga ingredienser. Du ska INTE skölja blommorna då det är det mjöliga pulvret som behövs för att det ska jäsa till bubblor. Koka vattnet och häll över alla ingredienserna. Låt stå med handduk över i ett dygn och rör om då och då. Sila sedan och häll upp på väl rengjorda flaskor. Fyll inte ända upp, trycket blir stort efter ett par dygn. Skruva åt korkarna ordentligt. Ställ flaskorna på en sval plats, gärna i en tät låda eller back och med handduk över om någon flaska skulle råka explodera.

Låt flaskorna stå i minst 3 veckor. Servera fläderchampagnen väl kyld!

Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar