12.5.18

Cheesecake för en soliga dagar


Det här är ett "ihopplockat" recept inspirerat från senaste numret av Allers (dekorationen) men där jag plockat övrigt från både Arla och ett recept jag hittade på nätet. Blev så där underbart somrigt sötsur, fräsch och precis så god som den ser ut. Min man Leif som annars inte är mycket för dessert och sött tog tre bitar. Det säger en hel del så det här receptet behåller jag för soliga dagar. 


BOTTEN

15 digestivekex ( 12 om du har i riven kokos)
50 gr rumstempererat smör
2 dl kokosflingor  (kan uteslutas)

FYLLNING
3 äggvitor
3 äggulor
11/2 del strösocker
1 krm Vaniljpulver
400 gr Philiadephiaost
2 dl vispgrädde
200 gr mangopuré (jag körde en mango i mixern)
1 lime

DEKORATION
4-6 passionsfrukter
1 mogen mango
Citronmeliss eller mynta


GÖR SÅ HÄR:
1. Mixa eller krossa kexen fint. Smält smöret och blanda med smulorna. Tryck ut blandningen i botten på en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Dela äggen i gulor och vitor. Vispa äggulor, socker och vaniljpulver pösigt i en bunke. Rör ner färskosten.
3. Vispa grädden löst. Vispa vitorna till ett hårt skum. Vänd först ner grädden och sedan vitorna försiktigt i färskostsmeten. Häll smeten i formen.
4. Fördela mangopurén över fyllningen och rör slarvigt ihop med en gaffel.
5. Täck med plastfilm och låt stå i frys minst 4 tim.
6. Ta ut cheesecaken ca 20-30 min innan servering. Garnera med skivad mango och urgröpt passionsfrukt.  Lägg på blad från citronmeliss eller mynta. (Rivet skal från lime).

Smaklig fika :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar