5.5.10

Fem + fem smutsiga...


Äntligen har jag invigt köksträdgården som Leif byggde in i trappan till terrassen åt mig förra året. Det är inte stort men jag älskar det redan ändå. Köpte hem ett par säckar bra matjord och blandade upp med hälften kogödsel.

Vi hade ett minst sagt konstigt väder i går. Det ömsom regnade och haglade, åskan gick en bit bort och ibland sken solen. Men skam den som ger sig,
fast besluten om att vi snart ska kunna avnjuta vårens hemodlade primörer var jag ivrig att få fröna i jorden.



Sådde lite rädisor, rödbetor och fyra sorters morötter. En vanlig orange, två sorters gula(den ena "Jaune du Doubs", spännande kultursort från före sekelskiftet) och en för mig ny och rolig sort "Purple Haze", en lång och purpurfärgad morot med orangfärgat kött. Kan bli häftigt att dekorera maten med!

Två sorters plocksallad blir det också men inte odlade i de fina korgarna jag spanat in på Blomsterlandet för de var till min stora besvikelse slutsålda så det fick bli en variant av djupa fat i grå plast i år i stället. Fördelen med att odla sallad på det viset är att jag kan göra många små skördar och flytta runt dem på altanen hur jag vill :)

I morgon tänker jag ge er en uppdatering om min potatisodling i hinkar.

1 kommentar:

  1. Härligt, klart att man ska odla eget om det finns möjlighet till det, jag har mitt örtland och chiliodlin men är annars kass på grönsaksodling, men känslan av att dra upp en morot, eller gräva upp potatis den är fenimenal!

    SvaraRadera