19.7.14

Rödlöksmarmelad - farligt god!

Älskar rödlöksmarmelad till både kött och fågel men använder den nog oftast som bas i marinaden när jag marinerar kyckling till kycklingsallad.

Idag var det över 30 grader varmt och jag är måttligt road av högsommarvärme så höll mig på den kallaste platsen i huset dvs köket och passade på att koka rödlöksmarmelad.

Hittade ett basrecept och satte sedan min egen signatur på det genom att lägga till några av mina favoritingredienser dvs Dadelbalsamico, ren lönnsirap och balsamvinäger...Oj oj os, den blev farligt god och här är receptet m du vill prova:

Det här behöver du:

  • 8 stora rödlökar
  • 5o g (minst) smör 
  • 1 dl honung
  • 1 dl rödvin
  • 2-3 tsk balsamvinäger
  • 1 msk ren lönnsirap
  • -2 tsk Dadelbalsamico
  • 1 1/2 dl (koncentrerad) svartvinbärssaft
  • salt och peppar 

  Och så här gör du:

  • Skala, halvera och skiva löken tunt. Smält matfettet i en panna och lägg i löken.
  • Häll över honungen och låt löken fräsa en stund på svag värme under omrörning.
  • Späd med saft, vin, dadelbalsamico, balsamvinäger och ren lönnsirap och låt löken småputtra tills det kokat ihop.
  • Smaka av med salt och peppar.
  • Låt marmeladen svalna.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar