25.8.13

Mormor Gunhilds goda äppelmos


Jag älskar verkligen äppelmos. Äppelmos till pannbiff, äppelmos till köttbullar, ja till och med äppelmos till spagetti och köttfärssås. Dottern Moa har dock gått steget längre än mig, hon äter äppelmos till kokt torsk...Men, jag har aldrig köpt en burk äppelmos i hela mitt liv. När jag var yngre var det mormor Gunhilds äppelmos som gällde och sedan tog min mamma Nita över traditionen att koka moset och enligt mormor Gunhilds recept så klart. För några år sedan planterade jag vårt första äppelträd, ett Katja och i år har jag för första gången kokat min egen äppelmos. Den blev jätte god! Så här kommer receptet:

Recept på mormor Gunhilds äppelmos:

2 kg skalade och skivade äpplen
1 dl vatten
5 dl strösocker
3 krm askorbinsyra (mer känt som C-vitamin, en organisk syra och antioxidant)
Om du inte fryser in
2 tsk flytande Atamon

Skala, skär äpplena i klyftor och rensa från skador och kärnhus. Lägg dem efter hand i en bunke med vatten och 2 krm askorbinsyra (hindrar dem från att bli mörka). Skölj av äppelklyftorna och lägg dem i en gryta tillsammans med 1 dl vatten. Låt koka sakta tills äpplena blir mjuka , rör om då och då så att det inte bränner fast.
Rör nner sockret och koka upp i 5 min sakta och glöm ej att röra om. OBS! Låg värme och sakta samt var försiktig så att du inte bränner dig då moset har en förmåga att "skvätta" nu när sockret är med. Till sist vispa ned 3 krm askorbinsyra.

Du kan nu låta moset svalna och frysa in det. Tänker du inte frysa in det kan du ta lite av moset i en bunke och röra i 2 tsk flytande Atamon och sedan vispa ner i resten av moset i grytan. Skölj burkarna och locken med Atamon och vatten =2 stk Atamon i 1 dl varmt vatten. 
Häll upp moset på de väl rengjorda burkarna och förvara svalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar