10.6.13

Knäckig rabarberpaj ger + poäng


På vinst och förlust testade jag denna afton ett helt nytt recept på rabarberpaj - knäckig rabarberpaj. Så enkelt & så gott! ALLA i familjen älskade den.

Receptet hittade jag i Buffé nr 4 2012 och jag delar jag gärna med mig av det.


Ingredienser


  • 500 g rabarber
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • 1 4/5 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 krm vaniljsocker
  • 125 g smör
  • 1/2 dl vispgrädde
  • 1/2 dl ljus sirap
  • smör till formen
  • vaniljglass till servering

  

  1. Sätt ugnen på 150°C. 
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 
  3. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna. 
  4. Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten.
  5. Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg. Servera gärna ljummen med vaniljglass.
NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar