21.1.12

GI - Pilgrimsmusslor med citrusreduction...

Idag letade vi efter ostron och var runt till ett flertal fiskbilar men det var helt "soprent" så vi bestämde oss för pilgrimsmusslor i stället. Blev så otroligt lyckat och gott.

Serverade med salsamango och avocado med rostade citrus skal och citrussås. Den såsen var så magiskt god. Kan tänka mig att den funka utmärkt ihop med tex scampi, heta räkor, ja en massa rätter.

INGREDIENSER 4 pers.

28 st pilgrimsmusslor
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
0,5 krm svartpeppar

Citrussås:
2 dl kycklingbuljong
2 st apelsiner , saft ca 2 dl, spara skal
0,5 st citron saft 0,5 dl spara skal
1 tsk strösocker
1 krm salt
0,5 krm vitpeppar


GÖR SÅ HÄR

2. Citrusreduction (sås): Koka ihop ingredienserna tills 1/3 återstår.Gör i förväg och värm vid serveringen.
3. Torkade Citrusskal: Skala citrusfrukterna tunt med potatisskalare. Torka skalen på plåt täckt med bakplåtspapper. 80 grader 2 timmar. Krossa i mortel. Jag använde mitt lilla special instrument och strimlade fint. Blev rostat i ugnen på 60 min. Doftar ljuvligt!!!

4. Pilgrimsmusslor:Stek i olivolja 1-2 min per sida, salta peppra.

5. Arragera blandade späda salladsskott, dillvippor, gräslöksstrån, olivolja, sherryvinäger och pilgrimsmusslor. Ringla ut citrussåsen i ett droppmönster. Strö över citrusskal.

Då jag är på GI diet serverade vi det med en mango, avocado och melon sallad.
Barnen föredrog dock friterade stripps...Funkar för vissa men inte för mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar