17.11.09

Spenshult - vårdens paradis!

Det finns verkligen underbara platser och människor i Halland och en sådan plats värd att omnämnas är just Spenshult, men låt mig ta det från början.

Min sambo lider sedan snart tre år tillbaka av sin utslitna höft, något som drabbat hela familjen. Den erfarne vet hur otroligt ont det gör och hur lite sömn man får. I längden blir det olidligt, det påverkar humöret, livsgnistan, prestationen både på jobbet och i privatlivet. Min sambo har blivit bollad fram och tillbaka, hit och dit och många gånger har det känts som om man medvetet har förhalat processen. Kanske på grund av hans ringa ålder (43 år) men det vet i 17 om det inte är andra faktorer också som styrt...Det har varit ändlösa besök på olika instanser, prognoserna fler än jag har fingrar och tår...Ena stunden tror man att man kan lösa det med polering via titthål, nästa gång är höften för utsliten. Den senaste tiden har han varit sjukskriven men så äntligen en dag hände det! Han omfattades av vårdgarantin och pang så började det hända saker.

Inom ett par dygn hade han fått tid att möta en läkare i Spenshult. En vacker höstdag i november var det så äntligen dags. Självklart följde jag med min sambo den morgonen. Vi hade fått tid kl 10 och gav oss iväg i god tid. En njutbar resa genom det Halländska höstlandskapet. Kl 09.40 var vi framme och vad som hände sedan är för bra för att vara sant. Läkaren tog emot oss 9.45, en kvart innan avtalad tid. Han var hövlig, påläst, saklig och trevlig. Han visade sympati och engagemang, något som vi helt saknat i den vanliga vårdkarusellen. Vi träffade sköteskor som tog blodprover, och blodtryck, var på röntgen för att ta nya bilder, träffade narkosläkaren som gick igenom hela processen, tillbaka till sköterskan som gav oss hör och häpna, en operationstid! Vilken lycka! Vart vi än kom så var alla lika trevliga och just pålästa, som om de känt oss en tid och väntat på oss. Snacka om att känna sig välkommen, det är värdskap på högsta nivå! Och hur mycket tror ni klockan är nu då???
Kl 11.20 var vi klara och vi hade gott om tid över att avnjuta en fantastiskt god lunch i parkcafét innan vi mätta och belåtna återvände hem. Det som förmodligen hade tagit oss en hel dag i den normala sjukvården tog 1 1/2 timme på Spenshult!Jag vill verkligen tacka alla på Spenshult för att de finns och att vi fick uppleva vård som man önskar att den borde vara. De lever verkligen upp till vad de skriver på sin hemsida ”vår inriktning är ett ”center of excellence”. Den som kommer till Spenshult får inte bara medicinsk behandling och vård. Hos personalen finns ett tydligt engagemang för att patienten skall få en så bra vistelse och upplevelse som möjligt, allt enligt Spenshults värdegrund. En vårdmiljö som är något utöver det vanliga. Om två veckor är det dags, då ska min sambo äntligen få en ny höftled.

Spenshult sjukhus som från början var ett sanatorium för tuberkulossjuka (mina föräldrar brukade hota mig och min bror med att det var ett sommarkollo där vi skulle få tillbringa sommaren om vi inte uppförde oss...) är idag kanske mest känt för sin höga kompetens inom reumakirurgi, reumatologi och rehabilitering och få känner till att de har en nybyggd operationsavdelning där de utför de flesta typer av ortopediska operationer.
Det är verkligen "lycka i Halland" att Spenshult finns och ett är då säkert, både min sambo och jag kommer inom kort att skaffa vårdförsäkring.

3 kommentarer:

  1. Vilka fina höstbilder du fotat! Och tur att ni fick tid där, förstår att det varit en jobbig tid för hela familjen!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Härliga höstbilder du visar.
    Verkar vara en bra vårdplats.
    Står lusthuset i deras park för patienterna?
    Har just gjort en bok om vad trädgården betyder för hälsan tillsammans med en författare.
    Kul och hitta hit.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Nu är det på tiden att jag kommenterar,fast kommentarerna tar vi när du är hemma.

    Nu har jag iallafall kommit igång.

    SvaraRadera