1.11.09

Väby spruthus, ett minne från förr.....

Jag vet inte hur många gånger jag har kört förbi det här lilla röda "skjulet" utan att ägna det minsta lilla tanke.

Aldrig tidigare hade jag heller noterat skylten på andra sidan vägen. Men just idag hade jag tid och ordet spruthus fångade min uppmärksamhet. Bara ordet spruthus fick mig att le och nyfikenheten tog överhand. Så jag svängde av vägen.
Det så anspråkslösa "skjulet" (som dottern trott var ett dass) visade sig vara den plats där byn förr förvarade sin brandspruta! Visserligen är spruthuset en kopia av det gamla, men brandsprutan inne i huset är orginalet från 1870! Vid en brand på Hjuleberg År 1913 var brandsprutan på plats inom 20 minuter och godsets stora ladugård kunde räddas.

Bakom spruthuset ligger Väby källa.


Källans vatten är kallt och rent.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar