26.12.09

Sill och nubbe...

Julen lackar mot sitt slut och det har blivit en och annan nubbe även kallad snaps till sillen även den här julen! Det är en underbar känsla att vara ledig utan en massa måsten, att slippa flänga hit och dit i bil och därmed med gott samvete kunna njuta av mamma Nitas inlagda sill och tillhörande nubbe redan till lunch. Det är lycka det!

Nubbe och sill är en Skandinavisk tradition. Ordet nubbe kom till som smeknamn på nubb, som förutom liten spik även betytt just liten sup. Mer om detta, tips på snapssånger och en massa kuriosa kan du läsa på Vin och Sprithistoriska Museets hemsida!
En av mina absoluta favoriter är Hallands Fläder. Fläder måste vara en av de mest oslagbara smakerna och att krydda brännvin med fläder är en mycket gammal sydsvensk tradition. Hallands Fläder är frisk, lite söt och har lite inslag av kanel. Den passar utmärkt till de flesta sorters sill, kräftor, ljust kött och milda grönsaker. Nu ska jag erkänna att jag inte kryddat årets julsnaps själv, den kom från Reimersholms Snapskrydderi där den tillverkas enligt ett gammalt Halländskt recept. Vill du göra din egen snaps kan jag rekommendera Den Kryddade Snapsens Hemsida, där hittar du mängder av tips och inspiration.

God fortsättning på er! Nu ska jag klura ut vad vid ska äta och dricka för gott till nyår, kanske hummer och tryffel med en väl kyld O.P. Anderson till förrätt...Sedan blir det väl att vänta till Påsk innan det blir dags för sill och nubbe igen. Men den som väntar på något gott...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar