7.1.10

Lyckliga tomtägare...

Äntligen är köpekontraktet klart, de båda tomterna är nu officiellt våra! Det som började som fantasier mest på kul är nu verklighet. I dag ringde de från Svensk Fastihetsförmedling och meddelade att kommunen inte ville ha förköpsrätt på tomterna så nu är kontraktet skivet, handpenningen lagd och de 2 845 kvm mark vår. Onekligen en bra start på det nya året!
När jag för snart sex år sedan första gången fick kontakt med Leif i Vessigebro hade jag inte en aning om var i Sverige Vessigebro låg, långt mindre att det låg i Halland, bara ett par mil norr om Halmstad och Söndrum där jag då bodde! Jag minns första gången jag skulle köra och hälsa på och körde vilse. Det slutade med att jag körde in vid Laxbutiken och ringa efter Leif som fick möta mig där. Pinsamt!!!

Några tabbar och år senare har jag lärt mig att älska Hallands inland och just området i och runt Vessigebro. Det måste vara något av det vackraste Halland har att erbjua! Om man som jag levt 13 år i mångmiljonstaden St. Petersburg så är det kanske inte så konstigt att jag längtar efter lugnet på landet!

Vi trivs bra i huset där vi bor idag men det ligger bakom en bergsknalle och vi lider därför solbrist under hela vinterhalvåret när solen ligger lågt. Där till önskar vi lite mer utsikt och luft runt oss och de nya tomterna har både ljus, vacker utsikt och massor av luft!
Även om vi inte planerar att bygga än på ett par år så tittar man redan på olika hustyper och möjligheter. Drömmen är ett enplans miljö eller lågenergihus, gärna med öppen planlösning, stora fönsterpartier och terrass ut mot den vacka utsikten. Jag ser fram emot att besöka marken på årets alla månader för att se hur solen och ljuset ter sig och hur man bäst kan bygga för att njuta av allt det vackra...Så idag promenerade vi upp till tomterna och Moa passade på att göra premiäråk med pulkan där tomterna sluttar som mest ner mot lillån..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar