13.1.10

Till ICA till fots...

En av fördelarna med att bo i ett litet samhälle som Vessigebro är att man liksom jag idag kan promenera ner till ICA på 5 minuter. Och har man liksom jag idag glömt plånboken hemma så ger det en extra promenad på 10 minuter. Uppfriskande och vackert! Men personalen på ICA här är underbara och hade jag gått in utan min plånbok så vet jag att Anders, Jenny, Elof, och gänget hade låtit mig handla ändå...

Här är "torget" utanför ICA och Salong Cissi, en av våra hårsalonger här i byn. I bakgrunden skymtar brandstationen och dess torn. Vi är så klart jätte stolta över att ha en brandstation i ett så litet samhälle som vårt!

Det är ganska charmiga hus här, de flesta i trä och många av dem är gula. Det finns till och med benämningen Vessigebrogul som många väljer att måla husen med :) men den är blekare än huset ovan.

Vi har en massa bra saker för att vara ett så litet samhälle. Runt torget ligger även Falkenbergs Sparbank. Underbar bank, jag valde att byta från Söndrums Sparbank till Vessigebros Bank 2 år innan jag flyttade hit. Personlig och bra service! Kan ni tänka er, vi får ett handskrivet vykort från personalen när de ska på semester så att vi vet när de inte är anträffbara!

Ett stenkast från torget, snett över gatan ligger den akademiska nerven dvs biblioteket. Det var hotat för stängning när kommunen drog ner på budgeten förra året men fick tack och lov stanna kvar.

På promenad till och från ICA passerar jag även byns centrala punkt och ännu en stolthet nämligen Restaurang Ekoholmen (bilden nedan). Här kan man äta super god lunch för det ringa priset av 75 kr, mycket prisvärt! Många bröllop, födelsedagar och andra kalas firas här och julbord så klart!


Också Ätran så klart! Jag måste ta mig över Ätran för att komma till Vessigebro "city center". Bron är vår "huvudled" och förbinder de båda bysidorna. För tillfället inte någon vidare vacker syn för den är sedan sensommaren under totalrenovering. Den gamla bron var utdömd och är nu ersatt av en temporär bro. Det funkar jätte bra men vi ser med spänning fram till den nya bron och broinvigning i slutet av sommaren 2010!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar