11.2.10

Konfiskerad elmätare...

Vilken underbart vacker dag! Har njutit i fulla drag av ljuset, ljuden och dofterna. Ljuset och fåglarna säger att våren är på gång men snön och framförallt termometern säger något helt annat, -18 grader är inte vår det är kall vinter! Vilket fick mig att minnas en lustig incident från "min tid som Ryss", en historia som jag passade på att berätta under mitt föredrag för Okome Föreläsar Förening i kväll.

Vintern 1998 flyttade jag in i en ny renoverad hyreslägenhet i St. Petersburg. I kontraktet stod det bl a att jag själv ansvarade för att varje månad läsa av min elmätare och betala in elräkningen till det statliga elverket vilket jag plikttroget gjorde. Efter två månader knackade det en dag på dörren, jag fick besök av två upprörda "babushkor" (gamla damer) från elverket. De ville inspektera min elmätare eftersom det blivit känt att jag betalat in elräkningar från en icke registrerad elmätare! Wups! Tanterna blev smått hysteriska när de såg min gamla elmätare med snurrande aluminiumskivor, den hade för länge sedan passerat sitt "bäst före datum" och var minsann helt olaglig. Så de knipsade helt sonika av sladdarna, plockade ner elmätaren från väggen, stoppade den i en helt vanlig plastpåse som de plomberade med ståltråd också fick jag skriva på ett intyg att de hade konfiskerat elmätaren! Killen som hade köpt och renoverat lägenheten hade gjort ett riktigt fuskarbete och kopplat ihop elen med grannlägenheten och glömt att stryka klausulen om elmätaren ur hyreskontraktet, vilken tabbe och vilken hyresvärd! Behöver jag beräta att jag skyndade mig att hitta ny inkvartering..

Bjuder på ett par vinterbilder som jag tagit under min tur i det Halländska inlandet under dagen. Färden gick från Vessigebro, längs Hallands vackraste väg och bilden nedan är tagen på en sträcka längsmed Ätran. Må termometerns säga vad den vill men ljuset säger att våren är på G!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar