16.2.10

Oj, oj, oj så häftigt!

Behagligt efterrus, lite matt, värme som pulserar i skulderbladen och en känsla av att hela bröstet är insmort med vicks. Just så känner jag mig i kväll efter att för första gången i mitt liv ha provat på en behandling med osteopati på Andrum i Vessigebro, vilken häftig upplevelse!

Har sedan 25 år tillbaka diagnosen "kronisk nervinflammation" i ryggraden efter en bilolycka en kall februarimorgon med underkylt regn då föraren tappade kontrollen över bilen som voltade ett par varv nerför en kulle ut i terrängen. Om tumlad, chockad men utan större blessyrer röntgades jag på Halmstads sjukhus, men inga synliga fel. Ett år senare började problemen. Stötarna hade gjort att det bildats brosk mellan diskarna i ryggslutet och nerven som löper genom ryggraden är allt sedan dess fastsnärjd i brosket vilket ger en ischias liknande symptom. Fruktansvärd smärta som sprider sig ner i benen, ända ner till fötterna och periodvis bär benen mig inte, det är som om de inte följer de signaler jag skickar till dem. Jag är känslig för väderomslag, att bli nerkyld och att sitta fel ger förödande konsekvenser.

Har periodvis gott hos en rad olika "koteknackare", varit starkt medicinerad med smärt stillande så som Trillofon, Orudis mm (har alltid en tablett eller två i handväskan, jackfickan etc). Läkarna gav mig två val, att operera ryggen men utan garanti på att bli frisk eller att vänta och se om det växer bort. Jag valde det senaste och jag har blivit betydligt bättre med åren men långt ifrån symptomfri.

Nu vill jag prova på osteopati och se vad den alternativa medicinen kan göra för mig. Dagens första möte med Ann på Andrum var en upplevelse utöver det vanliga och jag kommer att boka in fler tider inom snar framtid. Tack Ann och på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar