15.2.10

Ljoshkim Parom!

Har du provat Rysk bastu någon gång? Om inte så kan jag varmt rekommendera dig att prova det. I kväll njöt "gubben" och jag just av Rysk bastu. Det finns nästan inget bättre, jo möjligtvis Rysk bastu i Ryssland med mina Ryska vänner vid en avlägsen sjö...Bastun ska inte vara torr, utan mycket ånga. Jag brukar fylla en träbalja med vatten och ört te eller te med mynta som jag sedan stänker på stenarna (har väl hänt att jag använt öl också för det doftar som nybakat bröd). Sedan hojtar jag "Par pashol" dvs ångan går och då är det nästan så att öronen kryllar sig, huden blir alldeles röd flammig och Leif duckar.

När man badar Rysk bastu som jag lärt mig det, ska man ha minst tre sittningar. Första sittningen gnuggar man alla leder med grovt salt. Det sägs att saltet gör att man svettas mer och på så vis hjälper kroppen att bli av med slaggprodukter som samlat sig i lederna.

Andra sittningen gnuggar man in huden med honung. Jo, ni läste rätt - honung! Porerna i huden öppnar sig i värmen och tar åt sig alla "gottiga ämnen" i honungen. Man ska bara akta sig för ta honung i ansiktet då sockret kan göra illa åt de känsliga och ytliga blogkärlen i ansiktet.
Den tredje sittningen är min favorit. Det är då man äntligen får använda sina "venikis" = björkris. Med dem får man luften att cirkulera och öka temperaturen genom att svänga risen i luften och dels slår man risen mot huden för att öka blod cirkulationen. Jag älskar det! Mest njuter jag nog av baksidan på benen, vaderna, fötterna och ryggen...Mmmmmm...

Björkrisen ska plockas och bindas i maj då bladen är spröda. Vill man ha björkris under vintern hänger man dem torrt och luftigt och blöter upp dem i en hink en stund innan det är bastudags. Nyligen kom jag på att Buxbom fungera minst lika bra och de håller sig gröna och fina året runt. Mellan sittningarna är det idealt att hoppa i en is vak eller som jag gjorde i kväll, rullade mig i snön. Sedan kan man avnjuta en kopp ört te, lingondricka eller en kall öl :)

Ljoshkim Parom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar