1.2.10

En fängslande saga

Vi brukar gå på bio i Halmstad men i går kväll styrde vi kosan till Varberg och Bio Capitol för att se filmen Avatar i 3 D. Underbart bra film och vilken upplevelse! I nästan 3 timmar var jag i en helt annan värd, en blandning av fantasi och saga. Men samtidigt handlar allt om oss och vad vi människor gör mot vår värld och varandra. Förnuft står mot känsla när ett nobelt naturfolk går i clinch med samvetslösa människor. Den här filmen är vad jag kallar en "keeper", en film som kommer att ingå i min filmsamling och som jag kommer att vilja se om och om igen. Har du inte redan sett den så rekommenderar jag den å det varmaste!

Avatar (sanskrit: Avatāra) är i indisk mytologo "att stiga ned", det vill säga en guds nedstigande på jorden och antagande (inkarnation) av kroppslig (oftast mänsklig) gestalt. Ordet används främst om Vishnus tio inkarnationer.

2 kommentarer:

  1. Ja, så bra! Andemeningen var underbar!Film som bör ses, helt klart!

    SvaraRadera
  2. Hej Bio Anna.
    Kul att Varberg satsar på bra bio utrustning.
    Kram Git

    SvaraRadera